onsdag 8 september 2010

Politik med Människans fokus hellre än fokus på människan

Jaha, och var i ligger skillnaden. Jo, skillnaden är att om jag har människans fokus för ögonen så efterfrågar jag den enskildas uppfattning och pådyvlar henne inte i första hand min. Den kan jag möjligen erbjuda.
Undrar hur många människor med politisk, och då oxå ekonomisk makt, som vet att väldigt många individer med beroendesjukdomar har odiagnostiserade och obehandlade neuropsykiatriska funktionshinder ex. ADHD, Aspergers etc. Ännu fler har i tidig ålder blivit utsatta för skändliga övergrepp av alla de slag. Klart är i alla fall att knappast något litet barn har sagt eller tänkt att - när jag blir stor så skall jag minsann ta och bli missbrukare -. Eller för den delen att en förälder har tänkt att när mitt barn växer upp så skall jag minsann se till att hon blir alkoholist eller narkoman. Och hemlöshet, det är något att sträva efter. NOT !
Jag anser att att all beroende-och missbruksbehandling skall skötas av en huvudman, oavsett om det är läkemedelsassisterad terapi eller beteendevetenskaplig. Av den anledningen att människan är till sin natur hel och odelbar. Och självklart skall huvudmannen för missbruksbehandling vara hälso-och sjukvården på grund av att beroendesjukdomar skall behandlas för vad de är, nämligen, just sjukdomar.
Jag tycker att de tio löftena /regionala mål, som jag och Anders gett är realistiska och till stor del mätbara. Läs om detta i Anders Åkessons blogg ! !