söndag 1 februari 2009

"It is something that one creates "

Kära blogg !
Vem är jag ? Blir jag bara den jag är eller är jag min egen skapelse, mer eller mindre medvetet ? På förekommen anledning ville jag fundera lite över det. Det har ju betydelse i interagerandet med människor i omgivningen, i synnerhet dem som står nära. Jag letade efter något skrivet om det i min bok Gentle reminder och så här har Thomas Szasz skrivet " People often say that this or that person has not yet found himself. But the self is not something that one finds. It is something that ones creates". Texten avslutas med "Each day is an opportunity to grow and become more hole". Han menar att vi skapar oss själva genom våra handlingar och genom de val vi gör. Avslutningen på texten säger ju att för varje dag vi lever så finns möjligheten att växa och utvecklas. För mig innebär det att hela tiden granska det jag gör och tänker. Jag vill gärna göra val och "skapa mig själv" på ett sätt som kommer andra människor till nytta och glädje. Det får mitt eget liv att kännas meningsfullt och har genomgående i livet gett mig mycket kärlek och uppskattning. Kärlek och omtanke är bästa grogrunden för utveckling, som jag ser det. Så egentligen är det ett väldigt egoistiskt sätt att leva, men med tanke på alternativet så väljer jag det idag också och troligtvis även i morgon.
Kram
Pia-Maria