lördag 14 november 2009

Jag skall njuta av friheten att välja och handla

Kära blogg
Idag står det i Var morgon ny. " Smärtan är oundviklig. Att plågas är frivilligt".
Kära nån så jobbigt. Är det mitt eget fel då att jag lider. Mmm, samma mening har "du kan inte hindra en fågel att landa på ditt huvud, men du bestämmer om den får bygga bo där.
Det är mänskligt att ibland bli kvar i det som känns svårt, det är enkelt men inte lätt att acceptera det jag inte själv kan förändra. Jag fick ett mail som kvinnor skickar runt till kvinnor de gillar med texten "Livet är inte vad det förväntas vara. Det är som det är. Hur du bemöter livet är det som gör skillnaden". Väldigt bra, eller hur ? En filosof som levde för många hundra år sen sa "Tingen oroar inte människan, men hennes tankar om tingen". Att samma sak kan sägas på så många sätt ! Allt handlar om att Jag inte kan förändra någon annan än mig själv och att det som sker med mig inte är det riktigt viktiga utan hur jag tänker om det och hur jag låter det påverka mig.
Kram