onsdag 8 oktober 2008

Älska helt och odelat

Kära blogg !
Jag tyckte inte att texterna i de båda böcker jag läser dagligen talade särskilt till mig idag. Så, då sneglade jag på morgondagens text och det var mer vad jag känner för att reflektera över. Var morgon ny skriver om att älska någon helt och odelat. Författaren menar att när allt annat faller så är det närvaron av kärlek som får tillvaron att kännas hel och fullbordad.
Hur älskar man då någon helt och fullbordat ? Betyder det att jag för att älska någon så, måste göra avkall på mina egna behov, att släppa allt, att acceptera allt, och så. Tyvärr så går jag i den fällan ibland, men med ökande ålder och insikt så tar jag mig snabbt ur den igen. Erfarenhet är bra att ha. Neej, jag behöver inte göra avkall på allt, det är inte ens att rekommendera. Då tömmer jag mig snart på resurser och kraft. Då finns det snart inte så mycket att ge, vare sig kärlek eller annat. Svåra gränsdragningar, men "tar man ett steg tillbaka" och känner efter så vet man var gränserna går. Det är i alla fall min erfarenhet.
Villkorslös kärlek läker, slätar över och jämnar vägen, den bryter ner alla murar och den blir återgäldad tiofalt.
Kram
Pia-Maria