tisdag 7 oktober 2008

Skrattet som livgivare

Kära blogg !
Som en balans till senaste inläggen så skall jag nu skriva om det förlösande skrattet."Nobody ever died of laughter". Eller hur, det kan man säkert hålla med Max Beerbohm om som har inledningscitatet i Gentle Reminders idag, 7 oktober. Att skratta tar oss ifrån livets dramor en stund, det behöver ju inte betyda att man tar saker på mindre allvar, tvärtom kan jag känna. För att orka delta i egna och andras dramor så behöver jag skrattet. De absolut goaste skratten jag vet är små ungars. Finns det något som är så underbart som ett barns okonstlade lycka och förlösande bubblande, kluckande skratt. Så livgivande !
"I want that feel-good-all-over feeling that laughter brings", så slutar texten i boken. Det vill jag också !
Kram
Pia-Maria