torsdag 18 september 2008

Learning by doing

Kära blogg !
Ur Gentle reminder idag en strof av Charles Dickens, "No one is useless in this world who lightens the burdens of another" och Var morgon ny tar upp temat att leva i nuet. Hur får jag nu ihop dessa texter så att det känns meningsfullt ? Att leva i nuet är det enda rätta, det står helt klart för mig och jag tycker nog att jag gör det. Jag önskar även annan att glädjas i det. Men, man behöver kunna se i backspegeln och lite in i framtiden för att nuet skall vara förklarligt och någorlunda tryggt. När jag bistår annan kan detta vara en svår balansgång. Att jag låter annan leva i nuet och ta ansvar för sitt eget liv, men att jag ändå vill förmedla det destruktiva i att inte se hur livet ser ut och har varit och hur det kan bli om man inte . . . eller om man . . .
Att hjälpa annan till självhjälp och inte ta över för mycket. Oj, det kan verkligen vara svårt ! När jag nu ofta, med min livskännedom, kan se "vart det barkar" och inte vill jag att den jag värnar om skall råka i nya svårigheter. Kanske oroar jag mig också för att detta skall slå indirekt på mig själv. Att konsekvenserna skvalpar över en smula, eller att jag blir tvungen att stå där i valet om att dela konsekvenserna. För så är det ju ofta i föräldraskapet, till exempel. Man kommer inte undan att dela konsekvenser med sina barn.
"People grow in maturity and wisdom by doing, not by others doing for them". Jag vet, men svårt !
"I am learning the difference between helping and hindering others". Varje dag !
Kram
Pia-Maria