söndag 28 september 2008

Goda gärningar ger lycka

Kära blogg !
Nu har jag hittat stället där jag kunde ändra så att tiden på inslaget i bloggen blir rätt. Trodde jag att någon inne i datorn skulle fixa, inte jag ! Fniss . .
Idag läser jag i Sydsvenskan att goda gärningar är rena lyckopillret. Klart att det är så, det vet alla som har prövat. Gott ändå att bli påmind om det. "Det är samma system som aktiveras av till exempel god mat, sex och droger" säger Stefan Einhorn. Alltså, man aktiverar belöningssystemet. Då vet jag mer än en individ som skulle må bra av att ta till sig det ! Det svåra är att få människan att bli övertygad. Alla kanske inte tror att de är bra nog att göra goda gärningar, heller. Då gäller det att övertyga dem om det. Trickigt, men det är väl alltid kul med en utmaning. Tycker i alla fall jag. Att nå dit hän blir ju i sig en god gärning och då mår ju jag bra av det också. Om man inte vill göra goda gärningar så finns det annat vi mår bra av, ex. starka band till vänner/eller familj. Att visa vår tacksamhet, att lära sig att fokusera på det positiva och att umgås. Bra med lite alternativ om man nu inte orkar vara god varje dag. Då kan man hänga med andra en stund i stället ! ?
Att varje dag skriva ned tre bra saker med sitt liv är bra och gör mig lycklig. Gärna, här kommer mina för dagen, fast egentligen ger det mig lyckokraft varje dag.

1. Mina ungar, egenfödda och "adopterade" både dem som jag "adopterat" och de som "adopterat mig". Det har lyckligtvis hänt mig mer än en gång. Bästa känslan, alltid !

2. Meningsfullt arbete. Vilket privilegium !

3. Tillräckligt med pengar. Det brukar sägas att pengar inte gör människan lycklig, skitsnack.
Tillräckligt med pengar rätt använda ger möjligheter för själv och andra. Att göra goda gärningar, till exempel !
Kram !
Pia-Maria