onsdag 3 september 2008

Refuse to be a victim

Kära blogg !
Idag har jag utlovat att jag skall skriva om hur det kan vara när man bestämmer sig för att man är ett offer. Detta handlar nämligen texten om i Gentle reminders idag. Fast egentligen så börjar dagens text med "This above all, I refuse to be a victim. Unless I can do that, I can do nothing".
Alltså, om jag är ett offer så är jag hjälplös, jag har lämnat över mig och mitt liv åt andras godtycke. Detta bara för den där lite bitterljuva känslan och också förstås att slippa ansvar. Eller hur ? Vad beror det annars på när vi så gärna vill vara andra till lags ? Tja, vi kan ju ha haft det besvärligt på något vis och inte utvecklat vår självkänsla. Jo, det är sant, men varför bli kvar i det ? Det är ju här och nu som gäller, det som har varit går väl ändå inte att ändra, men framtid, den är vår egen och beror av våra egna fattade beslut. Det är min övertygelse. Det går att "bli chef över sitt eget liv " åtminstone.
Kram
Pia Maria