torsdag 14 augusti 2008

Alla dessa maktlösa dagar

Kära blogg och läsare !
De maktlösa dagarna handlade det ju mest om igår. Inatt handlade det mycket om vådan av att lämna ut sig så där, som jag kände att jag gjorde igår och kanske över huvud taget när jag skriver i en blogg. Då slår jag idag upp min text i boken Var morgon ny. Tja, om man bara har sina sinnen öppna så får man alltid det man behöver, kanske inte alltid det man ber om . . .
Texten idag handlar om "När vi är starka och tuffa är vi ofta rädda. Det krävs mod för att visa sin sårbarhet, för att vara vek". Tjaha, så där är det förstås, då hade jag ju inte behövt vara sömnlös av den oron. Asch, detta visste jag ju sen tidigare (jag har läst texten i Var morgon ny, dag för dag i så där arton år ) men man behöver bli påmind om det mesta. Hela texten slutar med " min ärlighet får sin belöning till slut". . .
Tänk, jag tycker att jag får belöningar dagligen. Känner mig som en mycket priviligierad människa, inte minst genom mina "möten" med intressanta och spännande människor.
Idag blåser det höstvindar i Skåne och ändå läste jag på en löpsedel igår att värmen är på väg tillbaka, då kan man tala om spännande ! Det kan visst bli hur som helst. Skönt att det finns något man inte kan påverka, med tanke på gårdagens resonemang om maktlöshet och att försöka få sin vilja igenom, hehe.
Jaha, då var det dagsplaneringen. Det är svårt att leva upp till den när jag just nu i väldigt liten utsträckning interagerar med andra individer. Jag har en semestervecka utan att resa iväg och hemma hos mig där bor ju bara jag. Kanske skall jag ta bilen och åka uppåt för att ha något att skriva om i bloggen ? Oavsett så, jag gör så gott jag kan. Motion, bra mat, lära nytt, koppla av, självförtroendet, andliga gärningar som att träna empati och göra tjänster för andra (helst utan att de får reda på det). Jag känner ett starkt behov av att lära mig fler ord i webtalken, får se om den möjligheten bjuder sig ! ?
Kram !
Pia Maria